| Sevärdheter >> Sandsugen var den första i sitt slag |
|
Vid Granön samt utanför Sollen och Mässan fanns gott om bottensand, som tegelbruket i Ludvika tidigt bestämt sig
för att använda. För att få upp sanden från botten, försågs pråmen Tyr med en sandsug, den var den första i sitt slag i landet. Tyr försågs med en koppling på propelleraxeln så att den 65 hästkrafter starka ångmaskinen kunde kopplas till en pump, som sedan kunde suga upp sanden från sjöbotten och direkt in på pråmen. 50 ton sand kunde sugas upp på 20 min och fylla en pråm. ![]() Timmarna under sjöfärden med Tyr som bogserare gav välbehövlig vila. Pråmen hade en liten kajuta för en kopp kaffe och smörgåspaket. Sen kom nästa tunga omgång, lossningen vid tegelbruket. Uppfordringsbanan hade räls med 60 cm spårvidd och sänktes ned i pråmen där sandvagnen, hunden, lastades för handkraft. Vagnen drogs därefter upp med ett elektriskt spel och tömdes i en stor hög, eller i en järnvägsvagn på något av de två spåren intill stranden. Uppfordrings anordningar utvecklades efterhand. Men arbetet att ösa sanden i vagnarna fanns hela tiden kvar som slitgöra. Färden tillbaka till Sandviken utan last blev rena lustresan. Normalt var ångbåt, pråm och manskap tillbaka vid fyra-fem-tiden. För de allra flesta var det bara att avsluta tolvtimmarsskiftet med att ta sig hem och fortsätta med sysslorna på gårdarna. Jobbet på sjön med sanden var ett tungt säsongsjobb man tog. ![]() Slutprodukten av tegel i tegelbruket i Ludvika. Fakta: Boken Väsman S.34-36 m.m. Sammanställt av Jerry Olsson. |
| Tillbaka |


